Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів
Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він
непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони
перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно завершених та
обмежених у просторі й часі історичних фактів.
Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів
або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в
певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками
історичних подій і явищ:
- коли відбувалися
чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
- де вони
проходили;
- за яких
історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
- який розвиток
вони отримали надалі;
- яка соціальна
верства чи верстви були основними учасниками події;
- яку роль
відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
- який слід залишили ці факти, події чи процеси
в історії регіону, країни чи світу;
- випадковим чи закономірним був саме такий
перебіг подій та які вони мали наслідки;
- які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?
Схема
аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
- коли пройшли ці
події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
- на який період
історії людства вони припадають;
- як
ця подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
- як ця подія
кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та
регіональної історії;
Визначення місця
історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)
- правильно
займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення
карти);
- запам'ятайте, що
коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
- навчіться читати
легенду карти – її умовні
позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та явища – кордони та столиці, райони
повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими
позначками;
- зверніть увагу на
написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви
зрозумієте, що є резон у твердженні „Карта – це державна
шпаргалка”;
- працюючи з
контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні
позначення;
- на
дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в
умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.
Порівняння однотипних явищ і подій
· Визначи, які
факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій).
· Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній
послідовності.
· Дай відповідь на питання.
· Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці
явищ і подій.
· Зроби висновки після відповідного аналізу.
Робота з текстом підручника та історичними документами
· Приступаючи до
роботи з текстом підручника та історичного документу, визнач, яке завдання ви
повинні виконувати.
· Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію, факт
іде мова.
· Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:
- чи документ доповнює текст
підручника;
- чи один з них поглиблює
інформацію, що міститься в другому;
- чи один з них дає оцінку
матеріалу, що викладає другий.
· З'ясуй значення
всіх понять, що містяться в текстах.
· Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи,
об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.
· Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.
Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
- читання мовчки
або вголос;
- виписування дат;
- складання
хронологічних таблиць;
- робота з термінами,
географічними назвами, висновками;
- виписування імен
історичних персоналій;
- відбір історичних
фактів для доведення окремих суджень;
- формулювання
висновків на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
- складання плану
чи тез.
Схема аналізу
історичного документу
Документ первинний (запис очевидця або
учасника події) чи вторинний (коментар чи
переказ про подію з
уст дослідника).
Відділіть у документі факти від
коментарів та аналізуйте їх окремо.
- Хто автор цього
документу? Чиї інтереси він захищає?
- Про що
розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?
- Коли написаний
цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи
загальна ситуація в цей період?
- Де відбувалася
подія, про яку йдеться в документі?
- Якими мотивами
керувався автор документу?
- Як цей документ
кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище
чи процес?
Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення.
Складання хронологічної таблиці
· Запиши в зошиті
дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.
· При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
· При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
· Порівняй
хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії:
- знайди спільні чи близькі за
часом дати;
- порівняй події;
- зроби висновки.
Вміння висловлювати власну думку при обговоренні
історичних питань, усне рецензування відповідей інших учнів
· Уважно слухай
відповідь товариша.· Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності.
· Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною.
Вимоги до плану
· Планом повинен
бути охоплений весь зміст тексту. Нічого суттєвого не повинно бути пропущено.
· У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.
· У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.
Складання плану
- Уважно
прочитайте назву теми плану, текст параграфу.
- Спробуйте
засвоїти зміст матеріалу в цілому.
- Відберіть тільки
той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.
- 3апишіть
головні, на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти
Вашого плану.
- Добре продумайте,
сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми.
- Якщо план
складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати
матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.
- 3найдіть дані,
які розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у
вигляді підпунктів плану.
- Перевірте, чи
розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка
дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та
висновки.
Конспектування
Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного
(почутого).
- Кілька
разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
- Розділіть текст
на окремі блоки (відносно самостійні частини).
- Зробіть аналіз
кожної із частин, виділивши в ній головне.
- Сформулюйте тези
і випишіть вислови, які їх аргументують.
- Запишіть основні
положення та ідеї тексту або почутої інформації.
Характеристика пам'яток культури
· Визначити
пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого мистецтва, архітектури,
скульптури.
· До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.
· Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього?
· Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.
· Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).
· До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.
· Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього?
· Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.
· Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).
Як скласти історичний портрет
· Познайомитись
із історичним часом (епохою) в якому проходило життя та діяльність (творчість)
діяча.· Визначити походження (стан) цієї людини.
· Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).
· Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.
· Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.
· Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.
· Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.
· Як ви оцінюєте його діяльність?
· Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).
Схема
характеристики історичної особи
- Історичні
умови, виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на
формування особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного
діяча та умови їх становлення та формування.
- Цілі діяльності
та можливості їх досягнення.
- Якими засобами та
шляхами досягається поставлена мета.
- Основні
результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
- У чому значення
діяльності цієї особистості.
- Яке Ваше
ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?
Узагальнення
Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища
чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи
вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до
складного (від конкретного до абстрактного).
- Виділіть головне
поняття в отриманому завданні.
- Перевірте, як Ви
зрозуміли його зміст.
- Відберіть
основні, типові факти з опрацьованого матеріалу.
- Проаналізувавши
їх, виділіть спільні риси.
- Сформулюйте
провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.
Порівняння
Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення
рис схожості та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи
процесами. Етапами порівняння можуть бути:
- засвоєння
об'єктів порівняння та їх запис;
- виділення
критеріїв – споріднених суттєвих ознак
об'єктів, які порівнюються; це – найскладніша
частина порівняння. Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих чи інших подій, явищ чи
процесів.
- чітке
формулювання й короткий запис змісту порівняння;
- порівняння
об'єктів за кожним з критеріїв;стисле узагальнення та його запис.
Немає коментарів:
Дописати коментар